De 10 meest gestelde vragen over de huidige prijsstijging

We begrijpen dat er veel vragen spelen naar aanleiding van de huidige prijsstijging in de energiemarkt. Graag geven we antwoord op veelgestelde vragen die aan ons worden gesteld. Is jouw vraag hiermee niet beantwoord, neem dan gerust contact op met onze EnergieCoaches.

Ik maak me zorgen om de ontwikkelingen in de energiemarkt. Wat is jullie verwachting voor de toekomst?
Met alle ontwikkelingen in de wereldpolitiek is het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Voor de meeste Nederlandse bedrijven en consumenten leiden deze ontwikkelingen vroeg of laat tot hogere energiekosten. Uiteindelijk volgen we allemaal de markt en zijn deze kosten dus onvermijdelijk. Ook wij beschikken niet over een glazen bol, maar we zien de toekomst met open vizier tegemoet. Zoals je van ons gewend bent, staan we ook in deze tijden paraat en houden we je op de hoogte. 

Wat kan ik zelf doen om mijn energiekosten te beperken?
In deze tijden is energiebesparing cruciaal. Zo hou je zelf grip op je energiekosten. Verlaag de temperatuur op de thermostaat of het gebouwbeheersysteem en ga kritisch om met verlichting en apparaten. Heb je de mogelijkheid om installaties tijdelijk uit te schakelen? Dan is het verstandig om hier gebruik van te maken. 

Kunnen jullie mij helpen met het besparen van energie?
Graag! Met onze slimme diensten als ClearOptimizerClearScan en ClearLed maak je je energieverbruik eenvoudig beheersbaar. Neem gerust contact op met een van onze EnergieCoaches. 

Mijn energiecontract loopt binnenkort af. Wat moet ik doen?
Op korte termijn doen we je een voorstel voor een eerlijk en transparant VolFlex-contract, waarmee je precies de werkelijke energiekosten betaalt. De verwachte tarieven in het voorstel vallen hoger uit dan je gewend bent. Zo weet je waar je aan toe bent. Ook voor de komende jaren denken we graag met je mee.

Is het verstandig om nu een tarief vast te leggen?
De energietarieven liggen op het hoogste niveau sinds jaren. Dit brengt extra risico’s met zich mee voor zowel klant als leverancier. Daarom bieden we momenteel geen vast tarief aan. Met een VolFlex-contract volg je altijd de werkelijke marktprijs en bieden we je een eerlijke oplossing. Mochten de energieprijzen dalen, dan heeft dit direct een gunstig effect op je energiekosten. 

Ik heb op dit moment een vast tarief. Wat zijn de gevolgen voor mijn energiefactuur en energiecontract?
Heb je op dit moment een BudgetZeker-contract met een vast tarief? Uiteraard respecteren we deze afspraken. In de huidige contractperiode heeft dit nog geen gevolgen voor je energietarief. We denken snel met je mee voor de periode hierna. We geven je dan ook meteen een indicatie van de verwachte kosten, waarbij de verwachte tarieven hoger uitvallen dan je gewend bent.

Wat zijn de gevolgen voor mijn energiefactuur?
Door de fors gestegen energieprijzen valt de afrekening waarschijnlijk hoger uit dan verwacht. Mogelijk zijn de betaalde termijnfacturen niet toereikend om de energiekosten te dekken. We houden je op de hoogte wat dit financieel voor jou betekent. Uiteindelijk volgen we allemaal de markt en zijn deze kosten dus onvermijdelijk. Met energiebesparing hou je zelf grip op je kosten.

Ik ontvang termijnfacturen en een jaarafrekening. Wat verandert er voor mij?
Heb je een VolFlex-contract? Als we op basis van onze inschatting van tarieven en volume een redelijke of forse bijbetaling verwachten, dan passen we per november je termijnbedrag aan. Op deze manier brengen we je termijnbedrag beter in lijn met de verwachte energiekosten. Als dit voor jou van toepassing is, dan ontvang je eind oktober een bericht van ons met het nieuwe termijnbedrag. Per januari stellen we het termijnbedrag voor iedereen opnieuw vast aan de hand van de ontwikkelingen in de komende maanden. Dit bedrag vind je terug op de termijnfactuur van januari.

Ik ontvang maandafrekeningen. Blijft dit zo?
Heb je een VolFlex-contract? Vanaf november brengen we ook maandelijks een termijnbedrag in rekening. Met onze beste inschatting van tarieven en volume, berekenen we iedere maand een termijnbedrag op maat. De termijnfactuur wordt op de maandafrekening verrekend.

Houden jullie mijn termijnbedrag in de gaten?
We monitoren je termijnbedrag tussentijds aan de hand van de tarieven en het volume. Mocht hier aanleiding toe zijn, dan passen we je termijnbedrag tussentijds aan, in de plus of in de min. Zo brengen we je termijnbedrag zo goed mogelijk in lijn met de verwachte energiekosten.

 

Kijk hier voor een overzicht van meer veelgestelde vragen naar aanleiding van de gestegen energieprijzen.

Overzicht