Wat je kunt verwachten als nieuwe klant

Er komt veel kijken bij de start van een nieuw energiecontract. Voor jouw gemak maken we dit inzichtelijk voor je. Aan de hand van een aantal veelgestelde vragen nemen we je graag mee in de reis van getekend energiecontract tot en met de eerste factuur.


Als ik een kleinverbruik aansluiting heb, welke stappen zijn er dan te zetten?


Wat kan ik verwachten als ik een grootverbruik aansluiting heb?


Regelen jullie de overstap (kleinverbruik)?
Als je al een energiecontract hebt lopen op het leveringsadres, dan regelen wij – na jouw definitieve akkoord – de overstap. Je hoeft dus niets te laten weten aan je oude leverancier en ontvangt automatisch de eindafrekening. Hou wel zelf rekening met de einddatum van je huidige energiecontract en voorkom een opzegvergoeding.

Regelen jullie de overstap (grootverbruik)?
Zorg zelf voor een tijdige opzegging bij je huidige leverancier. Neem hierbij de opzegtermijn (meestal tussen de 1 en 6 maanden) in acht. Is de opzegging bevestigd door je oude leverancier en is de levering gestart door Hezelaer Energy? Dan ontvang je automatisch de eindafrekening van je oude leverancier.

Wanneer ontvang ik de eerste termijnfactuur?
Je ontvangt de eerste termijnfactuur rond de eerste van de eerste volledige maand. Start de levering halverwege de maand, dan ontvang je dus geen gedeeltelijke termijnfactuur voor deze eerste onvolledige maand.

Hoe krijg ik toegang tot het klantportaal?
Na ondertekening van je energiecontract ontvang je binnen 48 uur een e-mail waarmee je een account kunt aanmaken. In het klantportaal krijg je inzicht in je energieverbruik- en kosten, gegevens en facturen.

Hebben jullie mijn beginmeterstanden nodig?
Je hoeft alleen je meterstanden door te geven als je geen slimme meter (kleinverbruik) hebt. Dan krijg je per e-mail een verzoek binnen enkele dagen na de startdatum van de levering. We lezen je slimme meter (kleinverbruik) op afstand uit indien je hier toestemming voor hebt gegeven. Voor grootverbruik aansluitingen ontvangen we je meetdata van de meetverantwoordelijke.

Hoe worden mijn aansluitingen gebundeld op de factuur?
Standaard combineren we elektriciteit en gas van één leveringsadres op één factuur. Voor grootverbruik aansluitingen ontvang je één factuur per elektriciteits- of gasaansluiting. Heb je meerdere leveringsadressen onder één klantnummer, dan kun je ons vragen om alle aansluitingen te gebundeld te factureren voor de termijnfacturen en/of afrekeningen.

Heeft een VvE recht op vermindering energiebelasting?
Een Vereniging van Eigenaren (VvE) heeft alleen recht op vermindering van energiebelasting als er een werk- of verblijfsfunctie geldt in de ruimtes waar de energie wordt geleverd. Meestal geldt voor algemene voorzieningen van VvE’s geen recht op vermindering energiebelasting, aangezien deze aansluitingen vaak uitsluitend gebruikt worden voor bijvoorbeeld de lift en verlichting van het trappenhuis. Het recht op vermindering energiebelasting is dus afhankelijk van het gebruik van de ruimte. Via je online geaccepteerde energiecontract geef je door of er een verblijfsfunctie van toepassing is. Als je een wijziging in de verblijfsfunctie wil doorgeven kun je de verklaring verblijfsfunctie downloaden.

Hoe werkt blokverwarming voor bijvoorbeeld VvE’s?
Blokverwarming betekent dat meerdere zelfstandige ruimtes worden verwarmd door één centrale aansluiting. Als meerdere woningen op één meter zijn aangesloten, geldt het belastingtarief van de eerste (duurste) schijf van de energiebelasting. Zo zorgt de overheid dat huishoudens met een eigen gasaansluiting voor de energiebelasting hetzelfde behandeld worden als woningen met een collectieve gasaansluiting. Als je een wijziging in de toepassing van blokverwarming wil doorgeven kun je de verklaring blokverwarming downloaden.

Heb je nog vragen? Neem een kijkje in de kennisbank.

Naar kennisbank