Structurele stijging GTS-kosten zet druk op bedrijven

Tarieven gastransport stijgen fors in 2026

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het tarievenvoorstel van Gasunie Transport Services (GTS) voor 2026 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de landelijke transportkosten opnieuw scherp stijgen: gemiddeld +48% ten opzichte van 2025. Sinds 2020 zijn de GTS-tarieven inmiddels verdrievoudigd.

Oorzaken van de stijging

GTS is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en de ontwikkeling van het landelijke gastransportnet. De tariefstijgingen hebben twee hoofdoorzaken:

  • Dalend gebruik van het gasnet – doordat steeds minder capaciteit wordt afgenomen, worden de vaste kosten verdeeld over een kleiner aantal gebruikers.

  • Versnelde afschrijving van infrastructuur – om te voorkomen dat de laatste afnemers in de energietransitie onevenredig hoge lasten dragen, worden de kosten eerder in rekening gebracht.

Impact op de markt

Voor bedrijven betekent dit een aanzienlijke kostenstijging. Waar de landelijke transporttarieven (entry) in 2025 nog circa €3,7 per kWh/uur/jaar bedragen, loopt dit in 2026 op naar €5,6 (zie grafiek).

Deze ontwikkeling zet druk op de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. Energie-Nederland waarschuwt bovendien dat Nederland als doorvoerland internationaal minder aantrekkelijk kan worden door de stapeling van transportkosten.

1

Leveringszekerheid onder druk

De forse tariefstijgingen raken niet alleen de kosten, maar kunnen ook gevolgen hebben voor de leveringszekerheid. Gascentrales zijn nog steeds onmisbaar op momenten dat wind- en zonne-energie onvoldoende beschikbaar zijn. Door de oplopende transporttarieven wordt de exploitatie van gascentrales echter minder rendabel. Energie-Nederland waarschuwt dat dit de leveringszekerheid kan aantasten. In omringende landen wordt dit risico opgevangen met een capaciteitsmarkt, waarin centrales worden beloond voor het beschikbaar stellen van vermogen.

contracten & indexatie

Transparantie in contracten

Vanaf 2026 worden de landelijke transportkosten van GTS apart opgenomen in aanbiedingen, contracten en facturen. Voorheen waren deze kosten verwerkt in de opslag of het tarief. Met deze wijziging maken we zichtbaar waar de tariefstijgingen vandaan komen en volgen we de lijn van andere leveranciers. Dit vergroot de transparantie en helpt je beter inzicht te krijgen in de opbouw van hun energierekening.

De GTS-tarieven worden ieder jaar door ACM en GTS vastgesteld, doorgaans een half jaar voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar. Dit betekent dat er jaarlijks aanpassingen plaatsvinden die direct doorwerken in de contractvoorwaarden (tenzij je een contract met een vaste prijs hebt). Hierover zullen we onze klanten tijdig informeren over hoe deze ontwikkelingen precies verwerkt worden in de verschillende contractvormen. Op die manier weet je altijd waar je aan toe bent.

Vragen of advies nodig?

Bij Hezelaer volgen we de ontwikkelingen rond de GTS-tarieven nauwgezet en blijven we in gesprek met brancheorganisaties en marktpartijen. Tegelijk vinden wij transparantie essentieel: door de kosten afzonderlijk te tonen en de contractvoorwaarden helder te communiceren, helpen we je grip te houden op je energiekosten, ook in een onvoorspelbare markt.