zelfstroom-hezelaer

Klantrelatie leidt tot stukje wederkerigheid

Doen we het zelf of besteden we het uit? Dat is een vraag die veel bedrijven zichzelf stellen. Zo ook Zelfstroom, de grootste verhuurder van zonnepanelen van Nederland. Daar doet men graag waar men goed in is en dus koos manager innovatie en realisatie Rik Verstijnen ervoor om voor het uitlezen van de slimme meterstanden in zee te gaan met Hezelaer Energy. Daar kreeg hij geen spijt van: “Data uitlezen is een vak apart. Hezelaer heeft dat helemaal in de vingers”, klinkt het tevreden.

Zelfstroom is een prominente aanbieder van zonnepanelen op de Nederlandse markt, de grootste in de verhuur maar ook groot in de verkoop ervan. Zij weten zelf zo’n beetje alles van die panelen en van de data die het opwekken van zonne-energie oplevert. Met die data kun je voor een eindgebruiker immers veel inzichtelijk maken. “Wij communiceren die data naar onze klanten in een app”, vertelt Rik Verstijnen. Voor die app was er behoefte aan het goed in kaart brengen van de gegevens van slimme meterstanden. “Daarvoor hebben we goed nagedacht en een serieuze marktoriëntatie gedaan. Het begon allemaal met een make or buy-beslissing: wilden we dit zelf doen of uitbesteden?”

Jarenlange ervaring

Er werd uiteindelijk gekozen voor dat laatste. “We kregen een heel prettige reactie van Hezelaer Energy. Dat leidde tot een goed contact”, licht Rik toe. “Kijk: wij hebben zelf 4 ontwikkelaars. Die doen graag waar ze goed in zijn. Wat wij zochten was een partner die heel gedegen uit de voeten kon met die slimme meterdata. Daar zit bij Hezelaer jarenlange ervaring in. In onze app worden de data uit de slimme meter gecombineerd met de data uit zonnestroominstallaties.” De samenwerking met Hezelaer Energie ontstond in 2019 en loopt nog steeds, tot volle tevredenheid. “Wij schalen steeds verder op”, stelt Verstijnen. “Het gros van onze klanten gebruikt die app. Wij vinden dat iedereen moet kunnen deelnemen aan de energietransitie. Daarnaast willen we ontzorging bieden.”

Daar draagt Hezelaer dus een aangenaam steentje aan bij. Daar is een mooie duurzame klantrelatie uit voortgekomen. Verstijnen: “Er is zelfs sprake van een stukje wederkerigheid. We bellen regelmatig met elkaar, zien dat behoeften verschuiven. De lijnen zijn kort, ook op operationeel vlak. We wisselen ervaringen uit. Zo gaat de feedback die wij via onze klantenservice binnenkrijgen naar Hezelaer.” Zelfstroom is méér dan te spreken over de communicatie en transparantie van Hezelaer. “Wij kijken businesscase-driven naar de diensten die we afnemen”, zo meldt Rik Verstijnen. “Wat Hezelaer nu voor ons doet is de meest geschikte wijze voor het overgrote deel van onze klanten. Daar gaan we dus lekker mee door.”

Overzicht